Documenten

1. Nationale Ombudsman Position paper voor het rondetafelgesprek standplaatsenbeleid op 15 september 2021

  • 'Van gemeenten hoor ik dat de woonvorm van woonwagenbewoners duur en lastig te realiseren is. Ik heb begrip voor de financiële en praktische uitdagingen. Maar geld mag geen obstakel zijn voor het nakomen van mensenrechten. Ik verwacht dat het onderzoek van BZK naar de kosten van standplaatsen gepaard gaat met voldoende middelen voor het realiseren van deze woonvorm. De overheid moet de door haar gedane toezeggingen nakomen'
  • 'Het is de hoogste tijd dat er nu echt meer standplaatsen voor woonwagenbewoners bijkomen. De ingewikkelde situatie op de woningmarkt mag geen excuus zijn om woonwagenbewoners zo lang achter te stellen. Voor de Rijksoverheid is het belangrijk om een regierol te nemen in het verzamelen en verspreiden van kennis, het faciliteren van gemeenten en het monitoren van de situatie'

2. Gasaansluiting Woonwagens

3. Advies van het CRM aan de Minister van BZK 2018


4. Het Woonwagenbeleid in Nederland vanuit Mensenrechtelijk Perspectief - Leonie Huijbers

5. Nationale Obudsman Rapport 17 Mei 2017 Woonwagenbewoner zoekt standplaats


6. Grondwet en internationale rechtsorde

7. Woonoverlast en het recht op privéleven

Pagina 12 en 13 'Het Europese Hof ziet de woning als de fysieke plaats waar gewoonlijk het familie- en privéleven zich afspeelt. De tuin, garages, bedrijfs- en beroepsruimten en (illegaal geplaatste) caravans of woonwagens kunnen als woning worden aangemerkt.


8. Artikel 8 EVRM Geen pijl op te trekken? 

Marloes Groos Heesch, 2 juni 2008

9. Nationale Ombudsman:  Inspraak mag geen vinkje zijn!

3 oktober 2023

10. BMC Onderzoek 'Woonwagenbewoners in Nederland'

Rapport Inspectie Leefomgeving en Transport pagina nr. 15

Pagina nr. 15, Citaat uit toespraak namens minister Van der Laan tijdens een congres in 2009:

"Wat ik ook afraad is om het dagelijkse beheer van woonwagenlocaties uit te besteden aan daarin gespecialiseerde bureaus. Niet alleen omdat zij daarvoor soms zeer royale bedragen rekenen, maar vooral omdat zij vaak het negatieve imago van woonwagenbewoners cultiveren en exploiteren. Ze fungeren vaak als een buffer tussen de bewoners en de gemeente of de corporatie. En zeg nu zelf: het is toch raar dat een gemeente niet met haar inwoners of corporatie niet met haar huurders wil praten? Dus: doe het zelf. Het is tenslotte een normale taak van een gemeente en een corporatie. Ik neem aan dat mijn boodschap duidelijk is: behandel woonwagenbewoners net als alle andere mensen. Maak geen onderscheid en vooral: kijk niet weg van de eventuele problemen en treed op. Besteed aandacht aan de woonwagenbewoners, of ze nu wel of niet op een vrijplaats wonen. Anders is de kans groot dat de locaties waar nu geen problemen zijn, over 20 jaar alsnog een probleem gaan vormen. Net zoals dat bij veel aandachtswijken is gebeurd. Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen."


11. handreiking brandveiligheid van woonwagen en woonwagenlocaties VROM


12. Van uitsterf- naar uitstelbeleid 

Woonwagenbewoner zoekt nog steeds standplaats.

Deze verkenning is uitgevoerd door een interdisciplinair team van twee juristen en een politiek geograaf van respectievelijk VKDV Legal en de Universiteit van Amsterdam en in opdracht van de Nationaal Coördinator tegen Racisme en Discriminatie (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). Wij danken de opdrachtgever voor de maatschappelijk relevante vragen, alsook alle onderzoeksparticipanten die hun waardevolle kennis en expertise met ons hebben gedeeld. Met de participanten doelen we met name op de woonwagenbewoners die bereid waren zich kwetsbaar op te stellen en hun verhaal te doen over jarenlange uitsluiting, uitzichtloosheid en onlesbare activisme. 
Auteurs: Dr. Dominic Teodorescu, Mr. Folkert de Vries Mr. Arnaud van Kan

13. Expertrapport met betrekking tot behoefte inventarisatie woonwagenstandplaatsen en concept beleid Gemeente Den Haag

Onderstaand rapport, 'Expertrapport met betrekking tot behoefte inventarisatie woonwagenstandplaatsen en concept beleid Gemeente Den Haag'Dit rapport bevestigd, de merkwaardige en na de mening van De Rolleman, malafide werkwijze van bemiddelende (uitvoerings)instanties, (waaronder; TWEG, Intergra, Nijbod Consultancy, Companen BV, en niet te vergeten Be-Flex en de door Vereniging Nederlandse Gemeente (VNG) Woonwagen wegwijzer, of Platform 31) Deze vormen een belemmering voor de participatie en directe communicatie van de gemeente met woonwagenbewoners. Met name het bedrijf Be-Flex, Die maakt volgens dit rapport directe (verboden) onderscheid tussen spijtoptanten die binnen en buiten de gemeentelijke grens wonen als mede dat de huidige wachtlijsten de prullenbak in moeten. Dit met waarschijnlijk als doel, dat de woonwagenbewoners hun rechten zullen gaan verliezen (opgebouwde wachtjaren) en opnieuw moeten beginnen om in aanmerking te kunnen komen voor een woonwagenstandplaats/woonwagen.

Enkele citaten uit het rapport:

'Be Flex vindt dat spijtoptanten van buiten de gemeente buiten beschouwing gelaten kunnen worden of dat wachtlijsten aan een "opschoning" toe zijn en het College volgt hierin''

Kortom, door het onduidelijke mandaat en de eigen visie van Be Flex worden de onderzoeksresultaten van Be Flex gekleurd en daardoor onbetrouwbaar'

Er zijn echter meerdere citaten te vinden in een zeer recente rapport genaamd 'Van uitsterfbeleid naar uitstelbeleid'

'Sommige tussenpartijen hadden dubieuze of ludieke namen als Metargus,' (Be-Flex) 'wat refereerde aan "met argusogen", en The Wheel Estate Group (TWEG), die op haar website expliciet aangaf veel ervaring te hebben met het in toom houden van 'lastige doelgroepen'. De stigmatiserende naamgeving daargelaten, is het met name veelzeggend dat lokale overheden en woningcorporaties hier schijnbaar geen kwaad in zagen'

- Iets met argusogen bekijken of volgen betekent 'iets wantrouwend bekijken', 'iets nauwlettend in de gaten houden'.


Advies van De Rolleman: DEEL DIT RAPPORT MET UW BETREFFENDE GEMEENTE! EN VERTEL DAT GEMEENTE ADVIES MOET INWINNEN BIJ DE MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES (BZK) EN NIET! BIJ ZOGENAAMDE EXTERN BEDRIJVEN!


14. Een thuis voor iedereen

Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

Enkele citaten uit het programma:

'Accent op woonruimte De volgende aandachtsgroepen hebben vaak minder tot geen behoefte aan zorg en ondersteuning:

  • Naar schatting 60.000 – 70.000 mensen die - in termen van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) - deel uitmaken van een van de culturele groepen waarbij de woonwagen onderdeel is van de culturele identiteit.'
Pagina nr. 6

'Het realiseren van woonruimte voor aandachtsgroepen is vaak financieel minder aantrekkelijk dan het bouwen van reguliere woningen. Daarom is er €100 miljoen beschikbaar (in verschillende tranches) voor gemeenten om de realisatie van deze woningen te ondersteunen. → Het ministerie van BZK/VRO opent in 2022 een nieuwe tranche voor de huisvestingsregeling aandachtsgroepen. Op basis van de gemiddelde bijdrage van de vorige regeling van 5.000 euro per woonruimte kunnen er in totaal 20.000 woonruimtes gerealiseerd worden voor aandachtsgroepen. De huidige regeling wordt op dit moment geëvalueerd. Dit kan tot bijstelling van het aantal te realiseren woonruimtes leiden, gegeven het budget. Het gaat hier om woonruimtes voor statushouders, dak- en thuisloze mensen, studenten, arbeidsmigranten, woonwagenbewoners en spoedzoekers.

Pagina nr. 15